تاثیر باورهای کلامی محمد بن جریر طبری در تدوین تاریخ طری
پایان نامه
- سایر - دانشکده علوم حدیث
- نویسنده علی اصغر دهدشت
- استاد راهنما عبد العلی موحدی
- سال انتشار 1391
چکیده
تدوین تاریخ در دوره های مختلف بعضاً متأثر از شرایطی بوده است که مانع انتقال واقعیات تاریخی به دوره های بعدی شده است بطوریکه این انتقال یا بکلی صورت نگرفته و یا بشکل تغییر یافته انجام شده است که این باعث اظهار نظرهای نادرست درباره آن دوره تاریخی شده است . از آنجا که در اسلام انتقال تاریخ زمینه تأثیر پذیری از باورهای تاریخ نگاران و نیز ناقلان و راویان اخبار را داشته است و بینش و رأی کلامی آنها در اهمیت دادن به خبر (برای نقل یا حذف آن) و یا ارزش گذاری خبر میتواسته تأثیر گذار باشد ، بررسی و تحقیق در این زمینه می تواند دیدگاه ما را نسبت به تاریخ نگاری های صدر اسلام و تأثیر دیدگاه های کلامی آن دوره، و یا سایر شرایط حاکم بر آن دوره، بر تدوین تاریخ آن عصر روشن تر کند. با مطالعه منابع مختلف تاریخ با موضوعاتی مواجه می شویم که با توجه به شرایط یکسان تاریخی نقل آن موضوعات، می بایست بطور مشترک و همسان نقل می شده است اما متعجبانه تفاوتهای معنا داری را در نگارش آن واقعه تاریخی در آثار مکتوب آن دوره مشاهده می کنیم. لذا این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا ممکن است باورهای کلامی مورخ در نگارش وقایعی که به او رسیده است تأثیر گذاشته باشد و در نتیجه تاریخ نگاری او توأم با تصرفاتی در وقایع تاریخی باشد که به گمراهی آیندگان در درک صحیح آن واقعه بینجامد؟ از آنجا که "تاریخ الأمم و الرسل و الملوک" نوشته محمد بن جریر طبری از تواریخ مرجع و تأثیر گذار در نگاه آیندگان او به شما می رود در صدد بررسی این موضوع در تاریخ وی هستیم .
منابع مشابه
روش تاریخ نگاری محمد بن جریر طبری (پیوند تاریخ و حدیث)
این پژوهش در صدد است نشان دهد پیوند میان تاریخ نگاری اسلامی و حدیث نگاری (روایت حدیث) تا چه اندازه عمیق و ناگسستنی بوده است. پژوهش حاضر از دو بخش تشکیل شده است: نخست پیوند میان حدیث و تاریخ مورد بررسی قرار میگیرد، سپس به گوشههایی از روش تاریخ نگاری طبری به عنوان برجستهترین نماینده تاریخ نگاری روایی (محدثانه) پرداخته میشود. به طور کلی محدثان کار خود را در دو سطح پی میگرفتند: نخست همه احا...
متن کاملروش تاریخ نگاری محمد بن جریر طبری (پیوند تاریخ و حدیث)
این پژوهش در صدد است نشان دهد پیوند میان تاریخ نگاری اسلامی و حدیث نگاری ( روایت حدیث) تا چه اندازه عمیق و ناگسستنی بوده است. پژوهش حاضر از دو بخش تشکیل شده است: نخست پیوند میان حدیث و تاریخ مورد بررسی قرار می گیرد، سپس به گوشه هایی از روش تاریخ نگاری طبری به عنوان برجسته ترین نماینده تاریخ نگاری روایی (محدثانه) پرداخته می شود. به طور کلی محدثان کار خود را در دو سطح پی می گرفتند: نخست همه احا...
متن کاملبررسی وثاقت روایات طبری در تاریخ الرّسل و الملوک؛ نمونه موردی: هناد بن سریّ و عبیدالله بن سعدزهری
تاریخطبری از متقدمترین تواریخ عمومی است که به شیوه حدیثی- خبری تدوین شدهاست. بدین معنی که نویسنده در نقلِ گزارشهای تاریخی، سلسله اسناد و راویان اخبار را ذکر کردهاست. عدم توجه طبری به روایات موثق و گزارشهای تاریخی معتبر و مستند، عاملی بوده که برخی از روایات این اثر از اعتبار یکسانی برخوردار نباشد؛ چنانکه گاهی روایات متضاد و متناقض در کنار هم نقل شدهاست. پژوهش حاضر واکاوی تعیین وثاقت و عدم و...
متن کاملنقش تاریخ در تفسیر طبری
محمد بن جریرطبری، مورخ و مفسّر بزرگ ایرانی در قرن سوم هجری قمری است. طبری در نگارش آثار خود شیوه و روش خاصی را دنبال میکند؛ از جمله آنکه همچون بیشتر مورخان و مفسران، در اخبار مربوط به انبیا و اقوام پیشین و بویژه آنچه در قرآن ذکری از آن رفته است، به روایات منقول از یهود و نصاری؛ « اسرائیلیات» استناد میکند که گاه به ایجاد نقاط ضعفی در آثار او منجر شده است. از سوی دیگر، طبری برای نخستین بار در ت...
متن کاملنقش تاریخ در تفسیر طبری
محمد بن جریرطبری، مورخ و مفسّر بزرگ ایرانی در قرن سوم هجری قمری است. طبری در نگارش آثار خود شیوه و روش خاصی را دنبال میکند؛ از جمله آنکه همچون بیشتر مورخان و مفسران، در اخبار مربوط به انبیا و اقوام پیشین و بویژه آنچه در قرآن ذکری از آن رفته است، به روایات منقول از یهود و نصاری؛ « اسرائیلیات» استناد میکند که گاه به ایجاد نقاط ضعفی در آثار او منجر شده است. از سوی دیگر، طبری برای نخستین بار در ت...
متن کاملامتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه نخستین
این پژوهش در پی یافتن سرنخهایی از امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره است و با این پرسش اصلی دنبال میشود که خط فکری هشام بن حکم چرا و چگونه در بصره تداوم پیدا کرد. به نظر میرسد پس از آنکه هشام بن حکم و شاگردانش در بغداد مورد تعقیب و آزار دستگاه خلافت عباسی قرار گرفتند، برخی از شاگردان هشام همچون علی بن اسماعیل میثمی و حکم بن هشام بن حکم به دلیل رونقداشتن گفتگوهای کلامی در شهر بصره و نیز ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده علوم حدیث
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023